Tři vyzivatelé proti jednomu lídrovi.

15.02.2010 16:39

   

Mnoho jezdců podléhá módním trendům a stále častěji si kladou otázku, zda by nebyl lepší starý dobrý dvoutakt než čtyřtakt. Přeci jen je levnější a nenáročný na údržbu. Abychom zjistili, jak to vlastně je, porovnali a otestovali jsme KTM 450 EXC proti třem třistovkám.


 

 

Účinkují:

 

KTM 450 EXC

HUSQVARNA WR 300
GasGas EC 300 Six Days
KTM 300 EXC

 

 

Motocykly byly testovány na motocrossové trati, ale iv tradičních podmínkách pro enduro. 2-takt se ukázal lepší na motocrossové trati díky jeho lehkosti a snadné ovladatelnosti. 450-ka byla také dobrá, ale vyžadoval více síly, což může být vyčerpávající. Mezi 300-kami bychom mohli říci, že Husqvarna je dobrá pro více zkušené jezdce, protože její živý motor vyžaduje trochu "know-how" jak jezdit. Jiný by mohly upřednostňovat poddajnější motor KTM-ky nebo GasGas.

 

 

KTM 450 EXC

Je pravda, že KTM 450EXC je vynikající enduro motorka, snadno ovladatelná, přizpůsobivá, výkonná. Logická volba pro závodníky.
Posed je výborný, řídítka, se dají dobře nastavit. Sedlo je pevné, ale není tvrdé jako měly předchozí  modely. Při jízdě KTM-ka zanechává dobrý dojem. Byli jsme mile překvapeni tlumiči, které nabízejí pohodlnou jízdu. Předek, vždy kritický při KTM, je nyní mnohem více klidnější, i na skalnatém povrchu. Ale druhá strana mince je, že na motocrossové trati tyto tlumiče nejsou až tak dobré, při delší jízdě se více unavíte. Je dost těžká oproti jiným, a je to  cítit Ale na enduro trati jste jako přilepení, máte pocit, že jste schopnější jít rychleji, hlavně v širokých zatáčkách, beze strachu, že byste vyletěly ven. Rychlosti se zdály trochu krátké, takže, aby jste dosáhli výkon motoru a rychlosti musíte řadit rychle.  Tento motocykl je dobrá volba pro enduro.

Změny 2010
Hlavní změna je nový nižší rám. Vylepšené tlumiče pérování, brzdy jsou stejné jako na motocrossových modelech minulý rok. Má novou DID řetěz. Změněno byly i převodovka, vzduchový filtr, ráfky kol, řídítka a gripy.

KLADY: stabilita, tlumiče pérování pro enduro.
Zápory: průběh výkonu motoru, váha.

 

 

 

HUSQVARNA WR 300

Husqvarna WR 300, která se objevila v katalogu v roce 2010, se v hodně věcech zlepšila. Na první pohled vypadá, že je velmi vysoká a má agresivní tvar ... Řídítka jsou široké a vysoké, mají dobrý tvar. Motocykl je vysoký, ale správným nastavením tlumičů  je pohodlná pro každého. Startovací páka je kratší, což někdy ztěžuje startování. Při jízdě je výborně ovladatelná, překvapivě v zatáčkách téměř jako 125-ka. Přední tlumiče jsou nižší než byly, Kayaba nahradila loňské Marzocchi. Zadní tlumič je perfektně sladěný s předními tlumiči. Brzdy jsou velmi dobře dávkovateľné, i když se někomu může zdát, že páka zadní brzdy je dost daleko od motoru. Na trati je Husqvarna velmi dobře sladěná, motor jde ochotně za plynem. Motocykly je více "racingové" než jiné, co rádi využívají závodníci.

Změny 2010
Kayaba tlumiče 48 mm. LED zadní světlo, nový tachometr, odlehčené náboje kol a nová výfuková koncovka, která zlepšuje průběh motoru a hlučnost.

KLADY: výkon motoru, ovladatelnost
Zápory: startování pákou

 

 

GasGas ES 300 Six Days

 

GG EC 300 nemá žádné podstatné nedostatky a díky výkonnému motoru a vyváženému podvozku je vhodná pro většinu jezdců. Po krátké jízdě jsme zjistili, že výkon a průběh je mnohem lepší než minulý rok. Jedním z důvodů je nový karburátor a FMF výfuk na verzi Six days a Racing. Dá se použít dvojitý režim průběhu výkonu motoru. Ten si můžete nastavit na řídítkách. Rozdíl mezi nimi je pro někoho nepatrný. Režim vyššího výkonu je vhodný pro optimální podmínky a naopak režim    nižšího výkonu pomůže v těžkém blátivém terénu. Díky novému podvozku a posedu se motorka lépe ovládá. Oceníte ergonomické řídítka a lehký chod hydraulické spojky. Tlumiče jsou měkké. Na rychlých a hrbolatý tratích trochu méně stabilní. Na enduro trati se motocykl ukázal být výborným hlavně v technických sekcích. Pro vyšší výkon je potrebne rychleji řadit. Brzdy Nissin jsou silné, ale dají se velmi dobře dávkovat. Na kořenech a skalách se motorka zdála být méně stabilní než její protivníci, proto je třeba se více zaměřit při jízdě ve stupačkách. Celkově lze říci, že Gas Gas je dobrým kompromisem pro motocrossové nebo endurová ježdění.

Změny 2010
Největší změna je kompletně nový rám s B profilem s novými částmi z odlitků. Brzdový pedál je nastavitelný. Nová průsvitná jednolitá nádrž, vodní pumpa a Chladičové hadice. Verze Racing  a Six Days verze má FMF tlumič výfuku.

KLADY: ovládání, přizpůsobivost, motor.
Zápory: stabilita při těžším terénu.

 

 

KTM 300 EXC

Na KTM 300 jsou pohodlná a příjemná jízda. Velkou měrou tomu přispívá elektrický startér  a dobře harmonizovaný podvozek. Posed je podobný jako na 450-ke. Je relativně vysoká, ale  tlumiče se dají dobře nastavit a tak i jezdec s průměrnou výškou dosáhne oběma nohama na zem. Harmonizované přední tlumiče se zadním kopírovali kořenité, kamenité tratě bez větších problémů.  Výkon motoru je lineární, nedostatek má v tom, když držíte nízké otáčky příliš dlouho, motor se začne dusit. Jak Gas Gas, i KTM má dva režimy, které si můžete zvolit podle podmínek jízdy a terénu Přepínač je na řídítkách. A zase lze říci, že obyčejný jezdec ma problém poznat rozdíl mezi těmito  režimy. Když držíte plyn, podvozek se až na malé chyby zpráva dobře a odezva motoru je okamžitá. Jezdí se na ní s radostí a škoda jen, že to nelze říci o jejím sesternici 450-ke.

Změny 2010
Vylepšený válec, tlumič výfuku je pevnější, nový elektrický startér, řídítka jsou nižší a lehčí ráfky kol.

KLADY: kompromis mezi stabilitou a ovladatelností, startér, lineární výkon
Zápory: chod v nízkých otáčkách.

 

 

Je těžké určit, zda je lepší 2 - nebo 4-takt nebo vyzvednout jedinou nejlepší motorku mezi  300-kami. Každá má svůj charakter jako člověk. Dvoutaktní jsou dobře na motocrossové i endurová  trati díky malé váze, obratnosti a schopnosti být rychlejší. 450-ka také není špatná, ale vyžaduje při ježdění mnohem více Jezdcové námahy a soustředění.
300-ky byly vyrovnané, i když na Husqvarnu třeba více zkušeností kvůli její racingové vlastnostem. KTM měla oproti ostatním výhodu el. startéru, je to přednost hlavně pro začátečníky, kteří také ocení ovládání. Gas Gas je svými vlastnostmi taková zlatá střední cesta. Takže velké 300-vkové 2-takty jsou velmi vhodné ať už na racing nebo běžné ježdění při minimálních nákladech na údržbu.

 

zdroj: endurofun.sk