Rozhovor s Františkem Michalem - osobním mechanikem Tadeusze Blazusiaka

01.01.2013 12:15

František Michal příchod Nového roku slaví v letadle, které míří do Limy, hlavního města Peru. Osobního mechanika Tadeusze Blazusiaka v jižní Americe nečeká odpočinek, ale práce. Bude totiž na Rally Dakar hlavním řidičem jednoho ze dvou servisních kamionů pro jezdce na motocyklech KTM. Děvětatřicetiletý František Michal totiž už rok pracuje v závodním oddělení u KTM, jako mechanik.

                         František Michal

 

Jak se těšíš na Dakar?

Jedu poprvé, takže se těším, ale zároveň nevím, do čeho jdu. Je mi ale jasné, že to bude hodně náročné. Dozvěděl jsem se, že budu spát tak tři hodiny denně a každý den budu muset odřídit stovky kilometrů s truckem naloženým náhradními díly a zázemím pro jezdce a jejich mechaniky.

 

K tomu, než ses ale dostal na Dakar, vedla dlouhá cesta, která začala před třinácti lety. Opustil jsi motokros jako aktivní jezdec a začal jsi dělat mechanika. Kdo byl první, kterému si kompletně připravoval techniku?

Prvním jezdcem, kterému jsem dělal servis, byl Jochen Jasinsky. Tam jsem dělal všechno, protože tenkrát to fungovalo tak, že jsem byl s tím privátním jezdcem, který byl sponzorovaný od nějakého týmu. Právě od toho týmu přišel veškerý materiál a s tím jsem se musel poprat sám jako mechanik takže všechno, transporty, tréninky, příprava a závody jsme dělali ve dvou lidech. Ten jezdec si ale připravil jen svoje věci, jako oblečení, tím ale myslím jen textil. Boty a přilby jsem mu umýval zase já. Takže tenkrát jsem tím trávil někdy ž 16 hodin denně.  Kvůli tomu jsem vlastně nejen v Německu pracoval ale žil jsem tam. Mělo to jednu velkou výhodu, naučil jsem se perfektně Německy.

 

Jak ses k Jasinskému dostal?

Přes docela takovou spletitou cestu. Před tím, než jsem k němu nastoupil, jsem jezdil s Michalem Kadlečkem po závodech. Ten mě seznámil s jedním českým emigrantem v Německu, který mi posléze nabídl nějakou práci. Znal se s nějakými lidmi na závodech a tam mě s Jochenem seznámil, který akorát mechanika potřeboval. U něj jsem nakonec strávil 2,5 roku.

 

Pak už si tě ti jezdci přetahovali?

Dá se říct, že ano. V roce 2001 jsem dělal mechanika Jiřímu Čepelákovi. O rok později jsem začal dělat pro Michala Kadlečka, který jel pod křídly Husqvarna Factory. Sice se ten první rok jezdilo v Itálii, ale motorky se dělaly doma a do Itálie jsme dojížděli. Od roku 2003 do roku 2006 jsem s ním byl u švýcarského týmu YAMAHA KS. Opět jsem dělal komplet celé motorky, jak závodní, tak tréninkové. Jen pérování Sölva nám dělali přímo v továrně.

                         František Michal jako mechanik u Yamaha Monster Energy

 

Yamaha byl tvůj cíl?

Jasně, to jsem si vysnil, chtěl jsem dělat u Yamahy. Takže jsem v roce 2010 dělal mechanika u Yamaha Monster Energy týmu a měl jsem na starosti motorku Belgičana Ken De Dyckera. To byl můj dosud nejrychlejší jezdec, který ve čtyři sta padesátkách skončil i jako vicemistr světa a v tom roce 2010 byl do půlky sezóny na druhém místě za Cairollim. Závod v Tutschtenthalu, tedy závod v půli sezóny, tak absolutně vyhrál obej jízdy. Ten rok jsem zažíval obrovský stres. Všechno totiž muselo být velmi precizně připraveno. Po každém závodě jsem motorku rozebíral do šroubku. A když říkám do šroubku, tak to myslím doslova a to včetně motoru. Pak jsem to opět dával zpátky dohromady. To bylo z toho důvodu, aby se předešlo jakýmkoli poškozením a chybám, ke kterým mohlo v rámci toho závodu dojít. Takže se dá říct, že na každý závod jsem stavěl novou motorku.

 

Tak proč jsi v roce 2011 opět dělal pod Husqvarna Factory?

Především kvůli týmovému šéfovi Ilario Riccimu, u kterého jsem dělal právě v tom roce 2010. V roce 2011 totiž začal jezdit Husqvarny a já šel do toho s ním, protože mě chtěl. Přitom jsem si ale po sezóně 2002, kdy jel Husqvarnu Kadleček, řekl Husqvarnu už nikdy víc. Za necelých deset let jsem si ale s lidmi, se kterými jsem dřív spolupracoval, opět podával ruce. Smáli jsme se tomu a oni mi říkali, tak vítej zpět. Prostě nikdy neříkej nikdy.

 

Co je na té Husqvarně špatného?

Ta motorka není prostě konkurenceschopná. Ten závodní tým se sice snažil, ale nebylo to k ničemu. Tak třeba v roce 2010 jsem připravoval motor dvě stě padesátky, který byl úplně stejný, jaký jsem dělal v roce 2002. Takže už to mě utvrzovalo v tom, že to prostě nikam nevede. Jako motor pro enduro je třeba velice dobrej. Tam totiž potřebuješ především spolehlivost, a protože ty motory nemají výkon, nedá se díky tomu prakticky nic zničit a ty motory drží. Pro motokros to ale bylo mrhání mým časem. Proto jsem se snažil jít dál.

                         Tadeusz Blazusiak a jeho osobní mechanik František Michal

 

Přišla tedy KTM a spolupráce s Tadeuszem Blazusiakem.

Ano, vzali mě ke KTM a rovnou k Taddymu. Chtěli pro něj totiž osobního mechanika, který mu připraví motorky a bude s ním jezdit na všechny závody. Potřebovali pro něj „pravou ruku.“

 

  Všechny závodní i tréninkové motocykly KTM musí František Michal "Taddymu" postavit od základu

 

Jako osobní mechanik tedy pro Blazusiaka připravuješ veškeré jeho motorky?

Přesně tak, na začátku sezóny jsem mu postavil devět motorek, závodních i tréninkových. Do zámoří, se pak poslaly dvě motorky a jeden náhradní motor. Tuhle techniku jsem tam pak jen udržoval.

 

Jak probíhají závody EnduroCross v Americe?

Jednak je to velká show, která se odehrává v hokejových halách a ta návštěvnost se počítá v tisících lidech. Pro mě ale je ta hlavní práce před závodem. Já musím tu motorku špičkově připravit před samotným závodem, aby v rámci těch tréninků a rozjížděk bylo té práce co nejméně. Dneska už vím, jaké chce Taddy pneumatiky, moossy, jak chce nastavit brzdy a spojku, takže o to je to lehčí. Já tam ale působím i jako psychická podpora. Já musím vědět, co v dané situaci on chce a potřebuje, aby se cítil v dobré psychické kondici. A právě i to, že v průběhu závodu do té motorky nějak moc nezasahuji, je to i pro toho jezdce známka toho, že co se týče techniky, může se na ni plně spolehnout.

                         František Michal při testování KTM

 

Co v rámci těch závodů jezdci nejvíce ničí?

Nejvíce trpí kotouče a rozeta, ale stává se i to, že Taddy přijede s ohnutým přepákováním a dokonce se stalo, že urazil celý ten triangl. Závody Endurocrossu jsou totiž nejen rychlý, ale hodně tvrdý a ty rány na spodek tý motorky jsou ohromný. Tihle jezdci při těchto závodech zničí úplně jiný věci než hobbíci.

 

Jaká je pak tvá práce po závodě?

Naložím motorky a odvezu je na základnu KTM v severní Americe, což je nedaleko San Diega. Tam rozeberu a opravím, co potřebuju. Pokud to nezvládnu dodělat do plánovaného odletu, tak o to přiletím na další závody dřív.

 

                        "Taddy" a Franta v USA

 

Říkal jsi, že na závody chodí tisíce lidí. Je tedy jisté, že se jedná o velmi populární sport. Jak populární je ale samotný Tadeusz Blazusiak?

V Americe je megahvězdou, mnohonásobně větší, než tady v Evropě. Je to ale logické, když tam jede třeba desítku závodů, tady v Evropě se objevil jen na Erzbergu nebo na jednom závodě v Polsku. V Americe za ním lidé jezdí třeba do Las Vegas až z Kanady.

 

Padli jste si do oka hned?

Když se na to teď dívám s ročním odstupem, tak se dá říci, že jo. Taddy je totiž skvělej člověk. Jednak za všechno vždycky poděkuje, poprosí, není žádná primadona a navíc zdatný mechanik s obrovským citem pro stroj. To je nepochopitelný, s jakou lehkostí on vede tu KTM při závodě. Věci, které si člověk řekne, že to nejde přejet, skočit, on prostě dá. Stačí mu krátkej rozjezd, a kamínek na zvednutí předního kola a dokáže vyskočit na dvoumetrovou betonovou zeď. Ale on umí nejen v enduru na motorkách. Když třeba testoval Mitsubishi Lancer EVO X v Rakousku na Erzbergu, tak Baumgartner řekl, že tenhle člověk může ihned jezdit rally. Video z testování Mitsubishi Lancer EVO X ZDE.

                   

Když ale vidíš toho Taddyho, jak jezdí v závodě, jak trénuje, nesvrbí tě, jako bývalého motokrosaře, ruce? Nemáš chuť jezdit taky?

Víš, že ani ne. Nějak mě to už netáhne. Jako, svezu se, ale abych do toho dával to, co dřív, to ne. A ani náhodou v rámci svojí práce. Když jsem s Taddym v Americe, tak jsem jeho pravou rukou, na kterou on spoléhá a já si nemůžu dovolit, kvůli pár kolům na tréninku se zranit a ohrozit mu tak nejen jeden závod, ale třeba celou sezónu.

 

Co vás čeká příští rok?

Vlastně to samé, jako letos. Jen ještě přibydou čtyři závody X-Games. Letos jsme jeli jen jeden tento závod v Los Angeles, příští rok pojedeme celou sérii téhle neskutečné show. První závod bude hned v Brazílii, pak se pojede v Barceloně, třetí závod v Mnichově a poslední zase v L.A.

Promo Video: ZDE

 

Autor: Honza Honďák Dvořák

Foto: Archiv Františka Michala

 

 

 

Franta Michal - osobní mechanik Tadeusze Blazusiaka

Datum: 01.01.2013

Vložil: hr Stause

Titulek: odstavec o Hsq

...Honďáku, četl jsi to? :))

Datum: 01.01.2013

Vložil: Honďák

Titulek: Re: odstavec o Hsq

Nečetl, já to jen psal :)

Přidat nový příspěvek