Nejmilejší dvoutakt - Gas Gas EC 300

06.07.2011 16:01

 

fotka
  

Kategorie dvoutaktních třístovek udělala během posledních dvou let krok kupředu a Gas Gas tak trochu zaspal. Pro letošní sezonu ale Španělé vyrukovali s opravdu silnou zbraní, která by měla konkurenci potrápit jak v prodejních číslech, tak i na závodních tratích.

Nová třístovka dostala snad vše, co jí dosud chybělo. Atraktivnější design a elektrický startér, který byl až do nedávna u dvoutaktů tabu. Nové plasty udělali s Gasem opravdu hodně, mě osobně se nový design líbí, plasty jsou menší a elegantnější, nová maska působí moderně, zadní část je hodně štíhlá. Motor je usazen v novém rámu svařeném z chrom molybdenových „B“ profilů, ten je pevnější, než rámy předchozích generací. Na levé straně motoru přibyl černý válec elektrického spouštěče. Toto řešení nevypadá moc elegantně, ale na druhou stranu umožňuje snadnou a rychlou demontáž a montáž.

O výkon motoru se stará nově koncovka od FMF, která nejen že nedělá moc kraválu, ale ještě dobře vypadá. O odpružení zadního kola se stará jednotka Sachs, předek tlumí vidlice Sachs.. O zpomalování se starají brzdiče Nissin. Po usednutí za řidítka čeká na jezdce inovovaná palubka a nové ovladače. Vše padne příjemně do ruky, sedlo je akorát tvrdé a neklouže, dá se po něm ale příjemně přesunovat.

Nám se do ruky dostala závodní verze, která jezdí české mistrovství v enduru a cross country. Nemá startér, má zalepené přední světlo a zadní jednotku nahradil tlumič od Öhlinse. Jinak se jedná o sériový stroj. Našlápnutí dvoutaktu probíhá bez problémů a po krátkém zahřátí se motor nechá vytáčet. Rozjezd je u dvoutaktu překvapivě příjemný a motor si nechá líbit i hodně nízké otáčky. Tady je hodně vidět trialový původ motoru. Jeho průběh je hodně gumový a chybí mu typický dvoutaktní „kopanec“ při přechodu do vyšších otáček. Není problém se pomalu na vyšší kvalt courat lesem, nebo podřadit, otočit plynem a zrychlit do závodního tempa, s obojím si motor poradí. S tím pomáhá i převodovka, která je dobře odstupňovaná, nevyžaduje sílu a má 6 rychlostí. Pokud náhodou motor nestačí, stačí si pomoci spojkou, ta je hydraulická a šlachy hned tak neunaví.

S vyšším tempem nemá problém ani podvozek, menší nerovnosti zvládá bez problémů a ani skoky a přejezdy překážek na endurové trati, kde právě skončil závod nejsou problém. Výhrady bych měl snad jen k přední vidlici, která by mohla být tvrdí, vše je ale věcí nastavení a jezdec, kterému motorka patří je přeci jen menší než já. Jedním ze znaků Gas Gasu 300, o kterém se v testech hodně mluví je světlá výška stroje, která je přeci jen nižší, než třeba u KTM, to samozřejmě nahrává jezdcům menších postav, pro které není došlápnutí ze sedla takový problém. U mě osobně se to projevovalo občasným škrtnutím spodku motorky o kámen, nebo betonový blok, které jsem přejížděl. Neviděl bych v tom ale žádný zásadní problém, s nižší výškou stačí zkrátka jen počítat při nájezdu na překážku.

Příjemně dimenzované jsou brzdy, neblokují zbytečně kola, ale na druhou stranu motorku dokáží dost razantně zpomalit. Brzdění moc nepomáhá motor, což je samozřejmě typickým znakem všech dvoutaktů. Když se mi s motorkou podařilo trochu sžít, začal jsem si užívat průjezdy zatáčkami, kde mě dvoutakt vytáhl ze středních otáček a na konci oblouku už měla motorka dost elánu na jízdu po zadním. Vše se dá ale bez problému kontrolovat a zběsilý nástup dvoutaktu tu opravdu nehledejte. To z Gas Gasu dělá ideální stroj pro hobby jezdce, kteří už mají něco najeto a hledají příjemný, nenáročný stroj s levnou údržbou.

Na představení Gas Gasů jsem k zastoupení Moto Hora odjížděl s očekáváním, co Španělé pro boj s konkurencí vymysleli a rozhodně jsem nebyl zklamán. Motorka není tak výkonná, jako TM, nebo Husqvarna, nemá tak propracovaný motor a elektroniku, jako Husaberg, nebo KTM, ale nachází se uprostřed toho všeho, přívětivá k hobby jezdcům, dost rychlá pro profíky, nenáročná na údržbu, s atraktivním designem a především více, než zajímavou pořizovací cenou. Výběr nechám na vás, mě osobně Gas Gas hodně překvapil a udělal jsem si na něj zcela nový názor.

autor: Matěj Oliva, Foto: Tereza Kubátová

Převzato z: motodenik.cz

Diskusní téma: Nejmilejší dvoutakt - Gas Gas EC 300

Datum: 08.07.2011

Vložil: gasgasrider

Titulek: 300

tak nevim jestli zrovna atraktivni design a starter je to co gasu chybelo a potrapi diky tomu konkurenci :)

Přidat nový příspěvek